KONTROLA ZARZĄDCZA W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PRAKTYCZNE PRZYGOTOWYWANIE I AKTUALIZOWANIE WYMAGANYCH DOKUMENTY W 2024 ROKU + AKTUALNE WZORY DOKUMENTÓW
Renata Tomczyk
ONLINE
PRZEJDŹ DO ZAPISUDATA SZKOLENIA:
Aktualnie brak terminów
CENA SZKOLENIA:
– 379zł
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone jest dla Dyrektorów oraz wszystkich pracowników, którzy odpowiedzialni są za funkcjonowanie kontroli zarządczej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
FORMA SZKOLENIA:
Mini-wykład, weryfikacja i pomoc w przygotowaniu dokumentacji, opisu standardów, sprawozdań z zakresu kontroli zarządczej, opracowywanie procedury zarządzania ryzykiem, analiza SWOT, Mapa ryzyka itp.
W RAMACH SZKOLENIA OTRZYMASZ:
– certyfikat ukończenia warsztatu,
– pakiet materiałów merytorycznych,
– wsparcie trenera po warsztacie (mailowe lub telefoniczne).
WSTĘP:
W styczniu 2024 r. minęło 14 lat od wprowadzenia przepisów o kontroli zarządczej w instytucjach finansów publicznych. Czas ten został wykorzystany lepiej lub gorzej przez placówki oświatowe na wdrożenie rozwiązań zarządczych odpowiadających wymaganiom stawianym przez Ministra Finansów.
W wielu przypadkach wdrożenie to zostało przeprowadzone nie do końca właściwie. Wiele jednostek oświatowych sprowadziło kontrolę zarządczą jedynie do grupy rozwiązań określonych w procedurach wewnętrznych, skoncentrowanych na szczegółowych procesach (księgowość, zamówienia publiczne, itp.).
Wiele jednostek traktuje obowiązki z zakresu kontroli zarządczej, jako konieczność przygotowania rozwiązań, które „zadowolą” kontrole zewnętrzne, a nie jako działania, które mają wnieść wartość dodaną do funkcjonowania danej jednostki.
W dzisiejszej rzeczywistości w ciągłej zmianie w ustawodawstwie i działaniach rządu w dziedzinie oświaty – każdy Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej musi na co dzień zmierzać się z przygotowaniem, wdrożeniem oraz ciągłą aktualizacją „wszelkiej dokumentacji” w placówce.
CEL OGÓLNY SZKOLENIA:
Przybliżenie i przypomnienie uczestnikom zmian w ustawie o finansach publicznych (od strony praktycznej) dotyczących wprowadzenia kontroli zarządczej oraz jej wpływu na funkcjonowanie poradni psychologiczno-pedagogicznej, na wzmocnienie kontroli i przejrzystość finansów publicznych oraz weryfikacja i pomoc w przygotowaniu dokumentacji z zakresu kontroli zarządczej w poradni.
CEL SZCZEGÓŁOWY:
Szkolenie ma na celu podsumowanie i przeanalizowanie przepisów i wytycznych o kontroli zarządczej z podkreśleniem błędów we wdrażaniu tych rozwiązań popełnianych przez placówki oświatowe w latach 2010 – 2024, a także kompleksowe uzupełnienie dokumentacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Szkolenie z kontroli zarządczej ma na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności m.in. na temat standardów kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych – głownie w poradni psychologiczno-pedagogicznej, zarządzania ryzykiem oraz samooceny systemu kontroli zarządczej. Uczestnik dowie się jak wyeliminować błędy, które pojawiają się na etapie planowania zadań kontroli zarządczej i ich realizacji w poradni.
Zostanie przedstawiony optymalny sposób prowadzenia dokumentacji w ramach kontroli zarządczej w poradni. Przedstawione zostaną praktyczne przykłady, najczęściej popełniane błędy jakie wychwytują organy kontrolne np.: kontroli jednostek nadrzędnych, NIK, RIO i inne, oraz praktyczne wskazówki jak przygotować się do takiej kontroli.
PROGRAM SZKOLENIA:
Część I – Zagadnienia prawne
- Przegląd aktów prawnych w ramach kontroli zarządczej w instytucjach finansów publicznych na przełomie lat 2010-2024.
- Ustawa o finansach publicznych – najnowsze wytyczne.
- Przepisy prawne obowiązujące w placówkach oświatowych i ich wpływ na system kontroli zarządczej w placówce.
Część II – Warsztaty praktyczne
- Pojęcie kontroli zarządczej i jej rola w placówce oświatowej tj. poradni psychologiczno-pedagogicznej – w ujęciu praktycznym.
- Różnice między kontrolą, a audytem, między kontrolą finansową, a kontrolą zarządczą.
- Odpowiedzialność za funkcjonowanie kontroli zarządczej na różnych szczeblach administracji publicznej tj. organ prowadzący, a poradni psychologiczno-pedagogiczna.
- Standardy kontroli zarządczej w placówce oświatowej tj. poradni psychologiczno-pedagogicznej:
a) środowisko wewnętrzne;
b) cele i zarządzanie ryzykiem;
c) mechanizmy kontroli;
d) informacja i komunikacja;
e) monitorowanie i ocena. - Obowiązki w zakresie wyznaczania celów i planowania zadań w roku 2024 Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Obowiązki w zakresie kontroli zarządczej w jednostkach administracji rządowej.
- Przygotowanie rocznego planu działalności według obowiązujących przepisów.
- Zakres i sposób przygotowywania sprawozdania z realizacji rocznego planu działalności.
- Realizacja rocznego planu działalności – zarządzanie celami jednostki na poszczególnych szczeblach zarządzania jednostką.
- Roczny plan działalności jednostki a zadania pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Składanie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w jednostce – źródła zapewnienia.
- Etapy zarządzania ryzykiem w działalności placówki oświatowej tj. poradni psychologiczno-pedagogicznej:
a) wyznaczanie celów i planowanie zadań – WARSZTATY;
b) identyfikacja ryzyka na poziomie strategicznym i operacyjnym – WARSZTATY;
c) identyfikacja zadań jako procesów;
d) identyfikacja ryzyka występującego w poszczególnych zadaniach (procesach) – WARSZTATY;
e). analiza ryzyka (ich przyczyn i okoliczności oraz prawdopodobieństwa wystąpienia, a także możliwych skutków; hierarchizacja ryzyka) – WARSZTATY;
f) mapa ryzyka, tolerowany poziom ryzyka;
g) reakcja na ryzyko – planowanie metod przeciwdziałania i minimalizacji ryzyka – WARSZTATY;
h) raportowanie i ocena adekwatności systemu – rola samooceny i audytu wewnętrznego. - Samoocena systemu kontroli zarządczej – korzyści i ograniczenia; etapy postępowania.
- Samoocena kontroli zarządczej dla kierownictwa placówki oświatowej tj. poradni psychologiczno-pedagogicznej- WARSZTATY.
- Przykładowy zestaw procedur kontroli zarządczej w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Optymalizacja procesów w ramach prowadzenia kontroli zarządczej –dobre praktyki. Teczka Kontroli zarządczej czyli jak prowadzić dokumentację KZ.
- Podsumowanie – najważniejsze decyzje Dyrektora do podjęcia w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Część III – Kontrole wewnętrzne i zewnętrzne w zakresie kontroli zarządczej
- Praktyczne wskazówki – jak przygotować się do samokontroli wewnętrznej, kontroli organu prowadzącego, Najwyższej Izby Kontroli i innych.
- Protokoły pokontrolne, Orzecznictwo prawne i sądowe.
Co Nas wyróżnia
Więcej niż szkolenia.
1
WARSZTAT,
NIE TYLKO SZKOLENIE
Wszystkie problemy omawiane na warsztatach oparte są na prawdziwych przypadkach. Nie jest to więc jedynie teoretyczne szkolenie, a studium przypadków z życia wziętych.
2
TRENERZY,
PRAKTYCY
Nasi Trenerzy to nie tylko teoretycy, swoją wiedze zawdzięczają doświadczeniu i wieloletniej praktyce w omawianych przez siebie tematach.
3
WSPARCIE
PO WARSZTATACH
Merytoryczne wsparcie po szkoleniu. Bezpłatne konsultacje mailowe lub telefoniczne z trenerem w przypadku wątpliwości po zakończeniu szkolenia.
4
WARSZTATY ON-LINE,
NIE WEBINARIA
Nasze warsztaty on-line nie odbiegają jakością od szkoleń stacjonarnych. Formuła, kontakt z Trenerem oraz czynny udział uczestników jak na tradycyjnym szkoleniu.