NALICZENIE, AKTUALIZACJA, WYRÓWNANIE, ROZLICZENIE I KONTROLA DOTACJI PODMIOTOWYCH DLA OŚWIATY NIESAMORZĄDOWEJ W ROKU 2024.
Katarzyna Zychowicz
ONLINE
PRZEJDŹ DO ZAPISUDATA SZKOLENIA:
Aktualnie brak terminów
CENA SZKOLENIA:
- 360zł
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie jest adresowane do pracowników samorządu odpowiedzialnych za naliczenie, kontrolę i rozliczenie dotacji oraz do niesamorządowych organów prowadzących szkoły i przedszkola, dyrektorów wydatkujących i rozliczających środki z dotacji oświatowej w celu zwiększenie świadomości w zakresie prawidłowości wydatkowania otrzymanych środków.
FORMA SZKOLENIA:
Wykład interaktywny z prawno-praktycznym szkoleniem.
W RAMACH SZKOLENIA OTRZYMASZ:
– certyfikat ukończenia warsztatu,
– pakiet materiałów merytorycznych (uczestnicy otrzymają dokumenty prezentowane podczas szkolenia.)
– wsparcie trenera po szkoleniu.
WSTĘP:
Zagadnienia związana z prawidłowym udzieleniem, wydatkowaniem i rozliczeniem dotacji na funkcjonowanie szkół i przedszkoli prowadzonych przez inne organy prowadzące niż samorząd, to często obszar wielu pytań, wątpliwości oraz problemów.
Zarówno przedstawiciele organów rejestrujących udzielający dotacji jak i przedstawiciele oświaty niesamorządowej mają świadomość jak łatwo popełnić błąd w tym obszarze, a także jak poważne mogą być skutki takich błędów.
Istnieje wiele przekonań, stereotypowego myślenia co powoduje czasem niepotrzebny stres i utrudnienie w efektywnej komunikacji.
Zmiany prawa praktycznie w każdym roku nie ułatwiają prawidłowego dysponowania środkami z dotacji oświatowych.
Proponowane szkolenie ma na celu uporządkowanie faktów dotyczących dotowania, ujednolicenie pojęć i przedstawienie logiki procedur dotacyjnych, co jest podstawą prowadzenia prawidłowego procesu dotowania i prawidłowego wydatkowania środków dotacyjnych.
CEL SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę, umiejętności oraz postawy pozwalające na uniknięcie ryzyka nieprawidłowości w wydatkowaniu i rozliczeniu środków z dotacji. Oczekiwane korzyści – czyli co zyska uczestnik!
Wiedza
- – Zna przepisy prawa i najważniejsze zasady wykorzystywane w obszarze dotowania oświaty niesamorządowej.
- – Rozumie ryzyko związane z możliwością zwrotów nieprawidłowo wydatkowanych środków.
- – Wymienia obowiązki organu rejestrującego (dotującego) i terminowo je wykonuje.
- – Wymienia obowiązki niesamorządowej jednostki oświatowej dotyczące zarządzenia środkami dotacji, realizuje je w sposób płynny i ocenia w kontekście możliwości rozliczenia.
Umiejętności
- – Prawidło rozlicza należną dotację i skutecznie ją kontroluję.
- – Monitoruje wysokość należnej dotacji, planuje zmiany do planów finansowych tak aby zapewnić w płynne wydatkowanie.
- – Proponuje zmiany w uchwale o naliczaniu, kontroli i rozliczaniu dotacji w swoim samorządzie jeżeli widzi taką potrzebę.
Postawy
- – Angażuje się w jak najlepszą współpracę w obszarze dotacji oświatowych (dotyczy i organów dotujących jak biorców dotacji).
- – Docenia wagę dobrej komunikacji i doprecyzowania zakresu danych niezbędnych do prawidłowego rozliczenia dotacji.
PROGRAM SZKOLENIA:
I CZĘŚĆ- wstęp ogólny
- Przegląd aktów prawnych dotyczących dotacji podmiotowych.
- Dotacje dla szkół publicznych i niepublicznych.
- Dotacje dla edukacji przedszkolnej.
- Dotacje dla kształcenia specjalnego.
II CZĘŚĆ – analiza najczęściej pojawiających się wątpliwości w obszarze dotacji podmiotowych w roku 2024.
- Aktualizacje podstawowej kwoty dotacji w kontekście zwiększenia środków na wynagrodzenia nauczycieli.
- Wyrównania dotacji podmiotowych.
- Zmienność uczniów w ciągu roku szkolnego/kalendarzowego i wpływ na wysokość dotacji.
- Rozliczenie udzielonej dotacji na ucznia szkoły podstawowej:
– katalog wydatków, które będą budziły wątpliwości organu dotującego;
– jakie wydatki może rozliczyć jednostka dotowana w ramach zadań organu prowadzącego.
5. Rozliczenie udzielonej dotacji na dziecko w wychowaniu przedszkolnym;
– jak rozliczać w dotacji oświatowej dodatki związane z wyżywieniem dzieci;
– czy można organizować wyjazdy dla dzieci i rodziców dzieci w edukacji przedszkolnej.
6. Sposób rozliczenia dotacji na ucznia objętego kształceniem specjalnym:
– analiza wydatków ponoszonych wyłącznie na kształcenie specjalne;
– analiza wydatków innych niż na kształcenie specjalne w dotacjach z rozdziałów 80149 i 80150;
– uwaga faktury!
7. Sposób rozliczenia dotacji na ucznia objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz zajęciami rewalidacyjno- wychowawczymi.
8. Kontrola dotacji prawa i obowiązki kontrolującego i kontrolowanego:
– procedura prawidłowego przeprowadzenia kontroli udzielonych dotacji;
– jak skutecznie działać w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
III CZĘŚĆ – bieżące tematy oświatowe ( w pigułce)
- Plany w zakresie zmian zasad dotowania oświaty niesamorządowej.
- Edukacja domowa.
- Podział subwencji w roku 2024- najważniejsze dla gmin zmiany w algorytmie podziału subwencji.
IV CZĘŚĆ – dyskusja, pytania uczestników, sprawy bieżące.
Co Nas wyróżnia
Więcej niż szkolenia.
1
WARSZTAT,
NIE TYLKO SZKOLENIE
Wszystkie problemy omawiane na warsztatach oparte są na prawdziwych przypadkach. Nie jest to więc jedynie teoretyczne szkolenie, a studium przypadków z życia wziętych.
2
TRENERZY,
PRAKTYCY
Nasi Trenerzy to nie tylko teoretycy, swoją wiedze zawdzięczają doświadczeniu i wieloletniej praktyce w omawianych przez siebie tematach.
3
WSPARCIE
PO WARSZTATACH
Merytoryczne wsparcie po szkoleniu. Bezpłatne konsultacje mailowe lub telefoniczne z trenerem w przypadku wątpliwości po zakończeniu szkolenia.
4
WARSZTATY ON-LINE,
NIE WEBINARIA
Nasze warsztaty on-line nie odbiegają jakością od szkoleń stacjonarnych. Formuła, kontakt z Trenerem oraz czynny udział uczestników jak na tradycyjnym szkoleniu.