ARKUSZ ORGANIZACYJNY W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ W ROKU SZKOLNYM 2024/25 W ASPEKCIE PRAWNYM, ORGANIZACYJNYM I FINANSOWYM. Optymalizacja wydatków JST i racjonalizacja decyzji Dyrektora placówki oświatowej.
Renata Tomczyk
ONLINE
PRZEJDŹ DO ZAPISUDATA SZKOLENIA:
Aktualnie brak terminów
CENA SZKOLENIA:
380zł
ADRESACI:
Warsztat jest skierowane do pracowników i kadry zarządzającej JST oraz Dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych samorządowych.
FORMA:
Wykład interaktywny połączony z praktycznym warsztatem.
W RAMACH SZKOLENIA OTRZYMASZ:
– certyfikat ukończenia warsztatu,
– pakiet materiałów merytorycznych,
– wsparcie trenera po warsztacie (mailowe lub telefoniczne).
CEL SZKOLENIA:
1. Przedstawienie podstawowych i szczegółowych wytycznych dla przedszkola, szkoły i placówki oświatowej w związku z organizacją pracy placówki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 w kontekście obowiązujących przepisów.
2. Przedstawienie żelaznych zasad przy konstrukcji arkusza organizacyjnego.
3. Prawidłowe i umiejętne zaplanowanie organizacji przedszkola/szkół/placówek oświatowych, które w największym stopniu determinuje zdolność sprawnego pozyskiwania subwencji oświatowej i optymalnego planowania budżetu JST.
4. Systemowe wdrażanie edukacji włączającej – prognozowane zmiany w systemie oświaty w kontekście strategicznym i operacyjnym.
5. Zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego w nowym roku szkolnym.
6. Zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności z obszaru planowania, opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania Arkusza Organizacji w aspekcie prawno-praktycznym i finansowym.
7. Zwrócenie uwagi na elementy Arkuszy Organizacyjnych stanowiące podstawę do kontroli danych, wprowadzanych przez placówki oświatowe do SIO.
8. Przedstawienie zależność pomiędzy Arkuszem Organizacji, wydatkami szkoły, a subwencją oświatową m.in.: na jakie wydatki w szkole jest przeznaczona subwencja oświatowa, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola Dyrektora szkoły/placówki oświatowej w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji, oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
9. Zaprezentowanie zostaną optymalne metody możliwości modyfikacji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie (bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli).
10.Zaproponowanie jakie zmiany wprowadzić do arkusza we wrześniu, aby otrzymać wyższą subwencję oświatową (poprzez wykorzystanie danych statystycznych na dzień 30 września).
11.Połącznie prawnych aspektów budowy i modyfikacji arkusza z uwzględnieniem efektów finansowych tj. z jednej strony jak zmniejszyć wydatki, i z drugiej strony jak otrzymać wyższą subwencję oświatową. – przedstawienie jak decyzje, które podejmuje Dyrektor i samorząd wpływają na finanse, tj. na wydatki i dochody z subwencji.
12.Optymalizacja wydatków na oświatę, z poziomu samorządu i z poziomu
szkoły/placówki oświatowej na podstawie znajomość efektów pomiędzy arkuszem, a wydatkami i subwencją oświatową.
PROGRAM:
1. Prawo i arkusz organizacyjny – żelazne zasady przy konstrukcji arkuszy.
2. Zadania Dyrektora szkoły/placówki oświatowej dotyczące opracowania Arkusza organizacji na rok szkolny 2024/2025. Uwarunkowania prawno-praktyczne i finansowe.
3. Zatwierdzanie Arkusza organizacyjnego, a jego opiniowanie.
-
- a. Dokonywanie korekt w projekcie arkusza po wydaniu opcjonalnie opinii rady pedagogicznej, związków zawodowych, kuratorium oświaty
– zgodne czy niezgodne z prawem? - b. Wydanie polecenia przez kuratora w stosunku do Dyrektora o dokonanie korekty w projekcie arkusza po wydaniu opinii rady pedagogicznej i związków zawodowych – czy to zmiana czy jeszcze korekta?
- c. Skuteczne zatwierdzanie arkusza organizacyjnego przez organ
prowadzący. Negocjacje rzeczowe Organ prowadzący-Dyrektor.
- a. Dokonywanie korekt w projekcie arkusza po wydaniu opcjonalnie opinii rady pedagogicznej, związków zawodowych, kuratorium oświaty
4. Harmonogram planowania, opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania Arkusza organizacji. Najnowsze zmiany prawne w harmonogramach. Harmonogram odwrócony.
5. Wzory Arkuszy organizacyjnych. Informacje wymagane przepisami prawe i inne. Przypadki przedszkola/szkoły/ placówki oświatowej.
6. Praktyka tworzenia Arkusza organizacyjnego przedszkola/szkoły/placówki
– układanie działań i zadań, które powinny być zgodne z:
- a. przyjętymi przez samorząd priorytetami,
- b. przyjętym planem rekrutacji,
- c. zatwierdzonym planem finansowym przedszkola/szkoły/placówki
- d. przepisami prawa oświatowego, KN, KP i aktów wykonawczych
- e. zasadami kontroli zarządczej: racjonalnie, terminowo, optymalnie
i oszczędnie.
7. Elementy obligatoryjne, które musi zawierać Arkusz organizacyjny by był podstawą do zatwierdzenia i planowania przyszłorocznego budżetu w aspekcie optymalizacji i racjonalizacji wydatków samorządu.
8. Analiza Arkusza organizacyjnego przez organ prowadzący – w jaki sposób
dostrzegać i eliminować błędy?
9. Zasady tworzenia arkusza:
a. Oddziały i ich liczebności. Specyfika oddziałów podstawowych:
ogólnodostępne, integracyjne, specjalne, sportowe, mistrzostwa
sportowego, zawodowe i wielozawodowe. Oddziały łączone. Odziały
grup mniejszości narodowych.
b. Podział na grupy oddziałowe i międzyoddziałowe tj. Języki. WF.
Informatyka itd.
c. Stanowiska kierownicze formalne i społeczne.
10.Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; Kształcenie specjalne: zajęcia rewalidacyjne; zajęcia
socjoterapeutyczne, resocjalizacyjne, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,
wczesne wspomaganie rozwoju; kształcenie zawodowe: zajęcia w ramach kursów kwalifikacyjnych i inne; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; WDŻ, doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
11.Nauczanie indywidualne i indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – zasady organizacji i finansowanie subwencyjne.
12.Indywidualny tok nauki. Indywidualny program nauki. Warunki i tryb udzielania zezwoleń.
13.Nauczanie domowe – decyzja administracyjna Dyrektora placówki.
14.Świetlica szkolna. Grupy wychowawcze w ośrodkach oraz podmiotach
leczniczych, Opieka, wychowanie, nauczanie w wymiarze wyższym w przedszkolu.
15.Internat/Bursa/Schronisko. Pobyty w ośrodkach.
16.Organizacja pracy: Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w arkuszu
– racjonalizacja i optymalizacja.
17.Zadania, a arkusz w ramach Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Branżowych Centr Umiejętności.
18.Warunki i sposób organizowania nauki religii/etyki w publicznych placówkach oświatowych.
19.Obszary i elementy ryzyka w Arkuszu organizacyjnym.
20.Zatrudnianie nauczycieli i specjalistów:
a. Różne formy zatrudnienia, uzupełnienia i ograniczenia, grupy uprzywilejowane, pomoc nauczyciela, stanowiska kierownicze, obniżki.
b. Nowe zasady zatrudniania nauczycieli w związku z nowym awansem zawodowym
c. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
d. Etaty specjalistów – minima wynikające z przepisów prawa
e. Etat przeliczeniowy. Etaty subwencyjne i niesubwencyjne, a wynagrodzenia nauczycieli.
f. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego. Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu?
g. Stopień awansu zawodowego nauczyciela – ile kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu.
h. Kwalifikacje i kompetencje Dyrektorów, nauczycieli i specjalistów – klucz do oszczędnego budżetu samorządu.
i. Obniżka pensum dla nauczyciela niepełnosprawnego.
21.Tryb postępowania w sprawach kadrowych, zmiany w latach 2022/2023
i 2023/2024 – zmiany w Karcie nauczyciela.
a. Zatrudnianie specjalistów
b. Zatrudnianie w kontekście nowego awansu zawodowego
c. Przeniesienie nauczyciela na podstawie art.18 KN
d. Uzupełnienie etatu nauczyciela w innej szkole
e. Dodatkowe zatrudnienie nauczycieli w innej szkole
f. Ograniczenie etatu nauczycieli
g. Stan nieczynny nauczycieli
h. Zatrudnianie osób niebędących nauczycielami
22.Planowanie etatów administracji i obsługi – standaryzacja i optymalizacja.
23.Wpływ zapisów w arkuszu na budżet przedszkola/szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
24.Arkusz organizacji, a wydatki szkoły/placówki oświatowej, a wysokość subwencji oświatowej – zależności: na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
25.Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu, a wysokość otrzymanej subwencji, na co należy uważać. Najczęściej popełniane błędy i jak sobie z nimi radzić.
26.Arkusz organizacyjny i statut przedszkola/szkoły/placówki jako dokumenty zainteresowania instytucji kontroli RIO, KAS, NIK.
27.Pytania i wnioski.
Co Nas wyróżnia
Więcej niż szkolenia.
1
WARSZTAT,
NIE TYLKO SZKOLENIE
Wszystkie problemy omawiane na warsztatach oparte są na prawdziwych przypadkach. Nie jest to więc jedynie teoretyczne szkolenie, a studium przypadków z życia wziętych.
2
TRENERZY,
PRAKTYCY
Nasi Trenerzy to nie tylko teoretycy, swoją wiedze zawdzięczają doświadczeniu i wieloletniej praktyce w omawianych przez siebie tematach.
3
WSPARCIE
PO WARSZTATACH
Merytoryczne wsparcie po szkoleniu. Bezpłatne konsultacje mailowe lub telefoniczne z trenerem w przypadku wątpliwości po zakończeniu szkolenia.
4
WARSZTATY ON-LINE,
NIE WEBINARIA
Nasze warsztaty on-line nie odbiegają jakością od szkoleń stacjonarnych. Formuła, kontakt z Trenerem oraz czynny udział uczestników jak na tradycyjnym szkoleniu.